تبلیغات
بهترین انتخاب - ویژگی های خاص رئیس جمهور(مشكلات سیاسی و نظامی)

بهترین انتخاب

ویژگی های خاص رئیس جمهور

 

(مقدمه مشكلات سیاسی جامعه)

 

سیاست در معنی عربی آن یعنی اقدام برای سامان دادن چیزی به وسیله اموری که آن را اصلاح کند و در لغت فارسی به معنی خط‌ مشی یا خط سیر و راهی که انسان پیش‌رو دارد . اما معنی سیاست در علم مدیریت : برنامه و یا دستورالعملِ در حال اجرا و یا تجویز شده از سوی مراجع صاحب صلاحیت (حكومت ها) است .

یكی ازاهداف علوم سیاسی بررسی روابط قدرت در سطوح مختلف آن و چگونگی جابجائی آن می‏باشد. سیاست به عنوان یک رشته علمی همانند دیگر رشته‏های علوم هدفش کشف قوانین حاکم بر زندگی انسان (و در اینجا زندگی سیاسی انسان) و به خدمت گرفتن آنها برای ساختن جامعه‏ای پیشرفته، به سامان و با ثبات است.

این رشته دارای سرشت خاص غیر علمی نیست و درجوامع توسعه یافته یکی از رشته‏های بسیار پر کاربرد در رفتا و عمل سیاسی است و حوزه‏های مختلف داخلی و خارجی نقش اساسی در تعیین راهکارها و جهت گیریهای دولت‏ها دارد.

این هدف در جوامع در حال توسعه که هنوز مفهوم سنتی قدرت در آن حاکم است با مشکلات متعددی روبرو می‏شود.

در این جوامع نظام سیاسی دارای نوعی انحصارطلبی در قدرت است و به هیچ عنوان حاضر به کاستن از انحصار خود در این زمینه نیست.

گفته می شود سیاست در كشور ما بر پایه دیانت استوار است یعنی اگر سیاست را جسم یك موجود زنده فرض كنیم روح آن دین است . یا به بیان ساده روشهای و برنامه های سیاسی ما باید برپایه ایدئولوژی اسلامی استوار باشد . متاسفانه در سیاست داخلی ٬ اغلب نخبگان سیاسی كه خود را در علوم مختلف و احکام متعدد صاحبنظر و اهل فن می‏دانند٬ بدون این که در زمینه مهندسی اجتماعی و سیاسی حتی یک کتاب هم خوانده باشند، آنچه را در سلوك سیاسی ملاحظه نمی كنند دیانت است و در سلوك بین الملل ملاحظات سیاسی لحاظ نشده و تنها از مفروضات دینی ( آن هم به طور ناقص ) بهره میگیرند . در صورتیكه منظور مرحوم سید حسن مدرس از بیان آن ( سیاست ما عین دیانت ماست ) ٬ به معنی این نیست كه ما علوم سیاسی و سلوك آن را كلاً كنار گذاشته و از دین علم سیاست بجوییم ٬ بلكه به این معنی است كه ما سلوك سیاسی مان را بر عقاید دینی استوار كنیم و علوم سیاسی را با عینك دینی بنگریم .

در حال حاضر علوم سیاسی در ایران کمتر جنبه کاربردی دارد و شاید از این لحاظ هیچ تأثیری در سیاست‏گذاری عمومی کشور نداشته باشد چرا که نه تحقیقات و پژوهش‏های علوم سیاسی و روابط بین‏الملل با این محوریت شکل می‏گیرند و نه اصولاً سیاستگذاران به یافته‏های این پژوهش‏ها توجهی دارند. البته در سالهای اخیر تحقیقات علمی در سیاست خارجی کشور آثار مثبتی بر جای گذاشته است و در روند اجرای امور مهم تاثیر گذار بوده است همین امر هم از لحاظ اجرا و تأمین اهداف سیاست خارجی آثار خود را نشان داده است. با این حال در کل جنبه کاربردی علوم سیاسی در ایران به شدت پایین است این در حالی است که در دنیا علم و سیاستگذاری با یکدیگر به طور فزاینده‏ای پیوند خورده‏اند و علوم سیاستگذاری به عنوان شاخه‏ای جدید از رشته‏های علوم سیاسی تأسیس شده است که هدف آن ارایه طریق برای سیاستگذاری عمومی است و این رشته پیشرفت بسیاری کرده است.

علوم سیاستگذاری به مطالعه سیاستها و عملکردهای مشخص دولت در زمینه‏ی گوناگون چون سیاست کشاورزی، سیاست تکنولوژیک، سیاست بهداشتی، و همچنین زیر مجموعه‏های گوناگون هر یک از این موارد می‏پردازد. علوم سیاستگذاری می‏تواند شناخت عملی ما را در زمینه سیاستهای بخش عمومی گسترش دهد؛ محتوا و جوهره دخالت‏های دولت در امور جامعه را باز شناسد و در یک کلام، از فعالیت‏های بخش عمومی به صورت خرد سخن بگوید .علوم سیاستگذاری بخشی از جنبش عقلایی کردن زندگی بشری و عقلایی عمل کردن بشر است که به کمک آن انسان سعی می‏کند به تسلط روز افزونی بر زندگی اجتماعی خویش دست یابد .

متاسفانه به علت كم اطلاعی دولتمردان از علوم سیاسی ٬ سیاست گذاری درازمدت ( و كوتاه مدت ) در بخش های كشاورزی ٬ صنعتی ٬ اقتصادی و ... ٬ بیشتر به نصایح شبیه است و سلوك و راهكار سیاسی مشخصی كه با رفتار جهانی مطابقت داشته باشد از آن حادث نمی گردد .

می‏توان گفت که با وجود اهمیت علوم سیاسی و روابط بین الملل و کارائی نظری و علمی بالای آن در دنیای امروز صاحبنظران و پژوهشگران ایران نقش فعالی در اداره امور کشور ندارند. به نظر می‏رسد که این مسئله علاوه بر اینکه لطمات سنگینی به منافع ملی کشور وارد کرده و می‏کند خود مانع مهمی در پیشرفت و توسعه علوم سیاسی در ایران محسوب می‏شود. در این وضعیت طبیعی است که در عرصه سیاستگذاری داخلی و خارجی آزموده‏های سیاسی را بارها و بارها دوباره می‏آزماییم و پروسه سعی و خطا بارها تکرار می‏شود .

(مقدمه مشكلات نظامی)

 

نزدیكی و تحركات نیروهای غربی در مرزهای غربی ٬جنوب غربی و شرقی كشور ٬ رفتار های توسعه طلبانه تركیه در غرب كشور ٬تحركات اشرار و طالبان در مرزهای شرقی ایران و روند موزیانه اعراب در جنوب ٬  از مشكلاتی است كه نیروی نظامی ما با آن در تماس است.

پایین بودن سطح درآمد كارمندان نظامی ٬ علاوه براینكه سبب كم رنگ نمودن انگیزه های لازم جهت بهبود و خلاقیت در كارهای محوله آنها می گردد بلكه باعث می شود بعضی از نیروهای ضعیف ( از لحاظ ایمانی) این گروه در پست های حساس و مناطق استراتژیك مانند گلوگاه های قاچاق ٬ با گرفتن رشوه چشمان خود را بر عبور بارهای قاچاق ببندند  .كه این موضوع تبعات ناخوشایند اقتصادی نیز به همراه دارد .

باند بازی در سطح مدیریت های ارشد و پایین دست این گروه جهت حفظ و در اختیار گرفتن پست های پر درامدتر ( و یا با نفوذ تر ) ٬  از دیگر مشكلات این بخش از جامعه محسوب می شود .

بی برنامه گی و دمدمی مزاج بودن در طراحی تسلیحات پیشرفته و انجام كارها و تولیدات موازی در سطح صنایع  نظامی ٬ علاوه براینكه  باعث تضعیف اقتصاد كشور میگردد نوعی ضعف نظامی نیز محسوب میگردد .

ناگفته های این بخش بسیار است و به دلیل ملاحظات امنیتی از بیان آن خودداری می گردد .

در پست بعدی با ما باشید تا در یك جمع بندی كلی ویژگیهای خاص رئیس جمهور را بیان كنیم .

لطفا با توجه به مطالب یاد شده در نظرسنجی شركت نموده و منتخب خود را انتخاب فرمایید . خوشحال میشویم كه ما را از نظرات خوبتان برخوردارنمایید . 

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :